zondag 8 oktober 2017

Flexa kleur van het jaar 2018: Heart Wood

Hoe pas je de nieuwe kleur van het jaar toe in je eigen interieur? Shari van @sjaartjeblog daagde mij uit om aan de slag te gaan met Heart Wood. Door Flexa gekozen als kleur van het jaar 2018. Wat een leuke uitdaging! Hieronder laat ik je zien hoe ik aan de slag ben gegaan met deze prachtige kleur.


Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen



De kleur van het jaar 
Al 15 jaar lang doet een internationaal team van Flexa onderzoek naar verschillende trends, die invloed hebben op kleur- en interieurkeuzes van mensen over de hele wereld. Op basis van dit onderzoek wordt de kleur van het jaar gekozen. Deze kleur staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een heel palet aan kleuren die prachtig bij elkaar passen, maar ook individueel te gebruiken zijn. Het hoofdthema van 2018 is 'A welcome home'.

Welkom thuis
Het leven gaat steeds sneller en er wordt van alle kanten aan ons getrokken. Het wordt dan ook steeds belangrijker dat thuis komen ook écht thuis komen is. Ons huis moet een plek zijn waar we tot rust kunnen komen, waar we ons geborgen voelen en weer kunnen opladen. Ik kan me hier helemaal in vinden en ik was blij verrast door de kleur van het jaar. Ik had zelf een groene of terracotta-achtige tint verwacht, maar ik was meteen fan van Heart Wood. Flexa omschrijft het als een volwassen roze en dat is het ook. Het is een warme kleur die ontzettend goed te combineren is. Als je benieuwd bent naar het hele kleurenpalet, neem dan zeker even een kijkje op de website van Flexa.

Saaie nis
Ik vond Heart Wood een mooie kleur om te gebruiken in mijn woonkamer. Ook met het oog op het najaar en de donkere dagen, kon deze ruimte wel wat meer sfeer gebruiken. En kleur is een goede manier om dat voor elkaar te krijgen. Ik koos ervoor om de nis te schilderen, want ik vond dit zelf maar een saaie hoek. Ik zal je laten zien hoe deze eruit zag.



Best wel saai toch? Zelfs Sammy kwam even kijken wat ik eraan ging doen! Hihi ;)
Na het kiezen van de ruimte heb ik een drie-stappenplan gevolgd om de juiste kleur- en stylingkeuzes te maken. De eerste stap was het maken van een moodboard.


Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen


Stap 1: Moodboard
Ik wilde Heart Wood graag combineren met de kleuren die al in mijn woonkamer aanwezig waren, namelijk zwart, grijs en wittinten en het groen van mijn planten. Daarbij wilde ik ook nog een kleur toevoegen. Ik heb gekozen voor Urban Taupe van Flexa Creations. Deze rustige neutrale kleur staat prachtig in combinatie met Heart Wood en het slaat tegelijkertijd een brug tussen de verschillende kleuren in mijn woonkamer. Het maakt het contrast tussen alle kleuren wat minder groot en daardoor oogt het geheel wat zachter. 

Stap 2: De Flexa Visualizer App
Wat een uitvinding! Met de handige Vizualizer App van Flexa kun je vooraf al zien hoe een kleur eruit gaat zien op je muur en het is heel gebruiksvriendelijk. Als ik het kan, dan kan jij het ook!


Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen

Stap 3: De Flexa Kleurtester
Na het gebruiken van de Vizualizer App heb ik een Kleurtester gebruikt van Flexa, waarmee ik een vlak heb gemaakt op de muur. Dit is een goede manier om te zien hoe de kleur eruit ziet op je muur, zonder dat je meteen de hele muur verft. Een klein vlak is zo weer overgeschilderd. Ik heb het vlak er ook een dag op laten zitten, om te zien hoe de kleur beïnvloed werd door de lichtinval. Superhandig!


Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen

Aan de slag
Na deze stappen ben ik aan de slag gegaan met het verven van de muur. Ik heb de muur eerst stofvrij gemaakt en vervolgens ben ik de randjes gaan afplakken met tape. Ik had zeil op de grond gelegd en ik had mijn verfoutfit aan natuurlijk! ( Ik zit namelijk altijd onder de verf! Ik weet niet hoe andere mensen dit doen, maar ik ben aan het eind van de rit meestal dezelfde kleur als de muur.. :) Daarna heb ik alle randjes met een kleine kwast geverfd en vervolgens heb ik met een roller de hele muur geverfd. 

Lambrisering
Ik wilde graag een twee-kleurenlambrisering, want dat had ik op pinterest gezien en dat leek me gaaf! Ik heb de hele muur eerst geverfd met Heart Wood en dat heb ik een dag laten drogen. Daarna heb ik de onderste helft afgetaped met Frogtape ( naar mijn mening de beste tape! ). En vervolgens heb ik weer de randjes geverfd met een kwast en daarna met een roller de rest van de muur. Tip: Wel belangrijk om direct na het verven de tape te verwijderen, anders krijg je scheurtjes in de verf.

Structuurmuur
Alle muren in mijn huis hebben structuur en dat maakt het lastig om een strakke lijn te verven. Daarom moest ik na het verwijderen van de tape de lambrisering nog eens nalopen met een miniscuul kwastje. :) :) Monnikenwerk, maar dan wordt het wel netjes.

En ben je benieuwd hoe het is geworden? Tatatadaaaaa! :)


Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen

Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 Urban Taupe lambrisering huisjeaandehaven blog DIY

Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 Urban Taupe lambrisering DIY make over

Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen

Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 Urban Taupe lambrisering DIY make over blog huisjeaandehaven

Flexa Heart Wood kleur van het jaar 2018 huisjeaandehaven Urban Taupe DIY lambrisering schilderen

Wauw, wat kan kleur toch een verschil maken in een ruimte! En zoals je ziet heb ik ook nog een stoeltje meegeverfd in Heart Wood. Dat was mijn kringloopvondst deze week. Zo past 'ie perfect in het geheel. Ik ben zelf heel blij met het resultaat. Heart Wood doet precies waar het voor bedacht is: het brengt warmte en sfeer in je interieur. Ik vind de nis nu echt een knus plekje in huis! ..en ik heb een kleine teaser.. dit is niet de enige plek in huis waar ik Heart Wood heb toegepast! Binnenkort meer.. 

Ik ben benieuwd wat jij van de kleur van het jaar vind en hoe je de make-over van mijn nis vind? Ik mag het stokje doorgeven aan collegablogger Anne van @remadewithlove :) Ik ben heel benieuwd hoe zij de kleur van het jaar gaat toepassen in haar huis.

Dankjewel voor het lezen en een gezellige week!









Deze blog is geschreven in samenwerking met Flexa. Ik werk alleen samen met merken waar ik zelf enthousiast over ben en ik geef altijd mijn eerlijke mening over een product óf kleur! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten